Mateřská škola sv. Augustina
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEŠKOLNÍ VZDĚLÁNÍ
„Všemi smysly, rozumem a srdcem“
Motto:
„Povinnost učit je důsledek lásky k lidem; povinnost učit se je důsledkem lásky k pravdě.“
(sv. Augustin)
OBSAH
Identifikační údaje školy
Historie školy
Charakteristika školy
Charakteristika vzdělávacího programu
Podmínky a organizace vzdělávání
Vzdělávací obsah (integrované bloky a témata)
Hodnocení – evaluace
Přílohy
IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE ŠKOLY
Název školy: Mateřská škola a základní škola sv. Augustina
Adresa: Hornokrčská 3, 140 00 Praha 4 – Krč
IČO: 71341340
IZO: 691 003 050
Právní forma: školská právnická osoba
Ředitel školské právnické osoby: P. Mgr. Juan Provecho, OSA
Telefon: 725 464 504
E-mail: skola@skolasvatehoaugustina.cz
Webové stránky: www.skolasvatehoaugustina.cz
Zřizovatel: Česká provincie řádu sv. Augustina
Typ školy: mateřská škola s celodenním provozem
Stanovená kapacita: 50 dětí
Věk dětí: 3 – 6 let
Provozní doba: 7.30 – 17.00 hodin
HISTORIE ŠKOLY
Mateřská škola sv. Augustina (MŠA) vznikla v roce 2010 z iniciativy České provincie řádu sv. Augustina. Vychází z tradice augustiniánského školství. V ČR se tak stává jednou ze solidních předškolních institucí křesťanského typu, která může navíc čerpat z osvědčených zkušeností mnoha odborníků z více než 270 augustiniánských školských zařízení na celém světě.
CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
MŠA se nachází v Praze 4. Dopravní dostupnost k areálu je velmi dobrá, lze sem dojet metrem, autobusem i autem.
Součástí areálu školy jsou hřiště, tělocvična a zahrada.
Škola sídlí v pronajaté budově Školských sester De Notre Dame.
Vybavení školy odpovídá všem požadovaných normám. Církevní mateřská škola využívá v budově ZŠ kapli sv. Rity.
MŠA je otevřena dětem rodičů, kteří preferují školu s křesťanskou pedagogikou, a je otevřena i dětem z nevěřících rodin. Jde o školu rodinného typu s kapacitou nejvýše 50 dětí. Rodinný charakter školy zaručuje osobní a individuální přístup ke každému dítěti.
Činnost MŠA je založena na velmi úzké spolupráci s rodiči, kteří se svými podněty a nápady mají možnost zapojit do jejího běžného chodu. Škola předpokládá aktivní přístup rodičů k výchovně-vzdělávacímu procesu, respektování hodnot školy, považuje za důležitý společný postup a podporu při řešení eventuálních problémů.
Škola je připravena sdílet radosti i starosti rodin dětí, učitelů i zaměstnanců.
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Škola má vlastní výchovně-vzdělávací program, vycházející z principů augustiniánské pedagogiky, dlouhodobých pedagogických zkušeností a konkrétních podmínek. Čerpá z křesťanských a od toho odvozených morálních a etických hodnot, jako jsou pravda, láska, přátelství, úcta, pokora, tolerance, solidarita, spolupráce, umění darovat i přijímat s láskou a porozuměním, umění odpouštět a další.
MŠA chce dítě vést k poznání vlastní jedinečnosti, hodnoty druhého, k ochraně života v jakékoli jeho podobě a uvědomění si krásy světa. Osvojit si tyto hodnoty znamená poznávat obecné zákonitosti vývoje přírody a společnosti, chápat jejich vzájemnou souvislost a být přesvědčen o nutnosti vzájemné harmonie ve vztazích k sobě samému, člověka k člověku, člověka k přírodě, člověka ke společnosti a člověka k Bohu.
V předškolním věku si dítě utváří pohled na svět. Nachází se v počátcích svého citového i sociálního vývoje, učí se poznávat svět všemi smysly. Pro pedagogy, vychovatele i rodiče je to nejpříhodnější čas, kdy začít dítě cíleně a v kolektivu seznamovat se zmíněnými hodnotami a postoji.
Hlavní důraz MŠA klade na společné zážitky při objevování světa, na slavení, na samostatné myšlení a radostné prožívání předškolního období.
Školní vzdělávací program MŠA nazvaný „Všemi smysly, rozumem a srdcem“ svým obsahem naplňuje hlavní cíle předškolního vzdělávání popsané v RVP PV (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání) tak, aby dítě ukončilo období předškolního vzdělávání jako jedinečná a relativně samostatná osobnost, schopná zvládat pokud možno aktivně a s osobním uspokojením takové nároky života, které jsou na ni běžně kladeny, a připravit ji na ty, které ji v budoucnu nevyhnutelně očekávají.
JEDNÁ SE O TYTO RÁMCOVÉ CÍLE A KOMPETENCE
Rámcové cíle:
– rozvíjení dítěte, jeho učení a poznávání sebe, druhého, světa a Boha
– osvojení křesťanských hodnot, na nichž je založena evropská společnost
– získání samostatnosti a zodpovědnosti odpovídající věku
– vytváření zárodku občanských postojů
Klíčové kompetence:
kompetence k učení (dítě pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, ptá se proč apod.)
kompetence k řešení problémů (dítě řeší problémy, na které stačí, na základě bezprostřední zkušenosti, dovednosti a úsudku úměrně věku, nevyhýbá se řešení problémů a nebojí se chybovat při jejich řešení apod.)
kompetence komunikativní (dítě ovládá řeč, ve které bude dále vzděláváno, dokáže se vyjadřovat a sdělovat srozumitelně své prožitky, seznamuje se s anglickým a španělským jazykem apod.)
kompetence sociální a personální (dítě samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej, rozpozná nevhodné chování, dodržuje dohodnutá pravidla, spolupracuje, respektuje všechny pracovníky ve škole a rodiče, rozpozná dobré a zlé jednání a dokáže se zlému jednání bránit apod.)
kompetence činnostní a občanské (dítě si uvědomuje svá práva a práva druhých, má smysl pro povinnost, dbá na zdraví své i druhých, je ochotné, nezištné v pomoci druhému apod.)
Výše citované cíle a kompetence jsou rozpracovány do dílčích cílů a kompetencí v jednotlivých integrovaných blocích, pokrývajících jednotlivé oblasti vzdělávání (Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět, Dítě a Bůh).
Metody práce vycházejí z osvědčených dlouholetých pedagogických přístupů rozvíjených v augustiniánské pedagogice. Metody podporují kooperativní a prožitkové učení, škola je zdrojem poznání důvodů, proč žít, přičemž je žák cílem i protagonistou výchovy a vzdělávání.
Vzdělávací program využívá rozmanité možnosti, které nabízí hudba, zpěv, dramatizace, lidová slovesnost, krásné umění, seznamování s cizími jazyky, společné prožitky při dobrodružství objevování nového, vycházky a výlety.
Filosofie výchovy zahrnuje nejen dítě, ale i všechny, kteří se na jeho výchově a vzdělávání podílejí.
PODMÍNKY A ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ
Vnitřní i vnější prostory školy jsou bohatě členěny, což umožňuje nalézt dětem během dne klid a soukromí, dává jim možnost činností v menších skupinách nebo pohybového a hlasového uvolnění. Odpovídají všem vyhláškám, které se vztahují ke Školskému zákonu č. 561/2004 Sb.
Věcné vybavení školy: škola disponuje dostatečně velkými prostory, zařízení je přizpůsobeno antropometrickým požadavkům, používané pomůcky a hračky odpovídají věku a pedagogickým nárokům, jsou nezávadné, bezpečné, estetické.
V areálu školy se nachází zahrada i hřiště.
Vnitřní i venkovní prostory MŠA splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů.
Děti používají školní oblečení s logem školy.
Životospráva: Společná strava je plnohodnotná, vyvážená a splňuje zdravotní a hygienické požadavky. Při celodenním pobytu dítěte se skládá z dopolední svačiny, oběda a odpolední svačiny.
Děti mají ve školce zajištěn pravidelný denní rytmus a řád.
Psychosociální podmínky
Všichni pracovníci MŠA si uvědomují, že je nezbytné, aby vytvořili přátelské a vstřícné prostředí založené na vlastním osobním příkladu.
Prostředí MŠA zajišťuje a zahrnuje:
– nepřítomnost ohrožení (vytváří prostředí lásky, důvěry, tolerance, spravedlnosti a respektu k individualitě každého dítěte zvlášť)
– smysluplný obsah (komunikuje s dětmi způsobem blízkým jejich vnímání a chápání)
– možnost výběru (umožňuje volbu činnosti při řízené i volné práci a hrách)
– přiměřený čas (děti mají vždy možnost svoji hru a činnost bez stresu dokončit, k tomu slouží i případné individuální zadání tak, aby výsledek byl vždy povzbuzující a zážitek radostný)
– vhodné prostředí (volba hraček, jejich obměňování, modernizování i vytváření – to vše směřuje k rozvíjení fantazie při činnostech i hrách)
– spolupráci (kromě vytváření vhodných skupinek je nezbytný příklad spolupráce mezi učiteli, zaměstnanci a rodiči)
– okamžitá zpětná vazba (hodnotí dané činnosti, chování a projevy a vyvozuje z nich závěr, který je spravedlivý a nepostrádá pochvalu)
– požadované zvládnutí problému (dává možnost opakování, zkoumání, schopnosti požádat o pomoc, citlivost učitele pro možnosti dítěte)
– pravidelná ranní setkání, která jsou místem ke ztišení, povzbuzení, oslavě, naslouchání, popovídání si a jsou východiskem pro objevy nového dne.
Podmínky pro vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami
MŠA respektuje individuální potřeby a možnosti každého dítěte. Dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami jsou bezplatně poskytovány podpůrná opatření, která realizuje MŠA.
Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami spolupracuje učitel s dalšími odborníky, využívá služby školských poradenských zařízení.
Dále se MŠA řídí dle platného doporučení RVP PV.
Podmínky vzdělávání dětí nadaných
MŠA věnuje pozornost mimořádně nadaným dětem a podporuje jejich rozvoj.
Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let
MŠA neposkytuje z rozhodnutí zřizovatele školy výchovu a vzdělání dětem od 2 do 3 let věku.
ORGANIZACE PROVOZU A ŘÍZENÍ
Škola má vytvořena pravidla pro správný chod.
Před nástupem dítěte do školy proběhne schůzka rodičů, na níž dostanou všichni informace o chodu mateřské školy. Zároveň proběhnou individuální setkání ředitele a učitelů s rodinou dítěte.
Podle potřeb dětí vznikne individuálně přizpůsobený adaptační režim i následné působení na dítě.
Organizace činností během dne se přizpůsobuje potřebám dětí a aktuální situaci. Učitel je schopen přijímat potřeby žáka a doporučit, co je nejdůležitější tady a teď.
Všechny děti mají rovnocenné postavení, žádné dítě nesmí být preferované nebo podceňované.
Škola vytváří pocit bezpečí na základě společně stanovených pravidel. Dítě je vedeno k vědomí, že je přes svou nedokonalost milováno.
Dítě dostává jasné a srozumitelné pokyny.
Dítě se chodu a budování školy aktivně účastní, je na něm osobně zainteresováno.
Výchova probíhá v duchu vzájemné tolerance a ohleduplnosti, v duchu společenství a vzájemného přátelství.
Ve škole je vyloučeno dělení podle sociálních, rasových, národnostních nebo jiných rozdílů.
Děti se učí pečovat o prostředí, ve kterém se pohybují, aby se v prostředí školy cítily jako doma.
Do činnosti školy jsou zahrnuty společné oslavy školní i mimoškolní – svátky, narozeniny, významné události rodiny, školy, dny liturgického roku, dny augustiniánských svátků, významné dny obce, státu a světa.
MŠA má děti zapsány do třech tříd dle věku. O děti pečují kvalifikovaní pedagogové. O čistotu a pořádek se starají provozní zaměstnanci. Pedagogický sbor pracuje jako tým za spoluúčasti rodičů.
Denní režim je pružný a umožňuje reagovat na aktuálně vzešlé situace tak, aby vytvářel pohodu a radost z pobytu ve škole.
Denní režim (podle věkových skupin)
Třídy – I. (věk 3-4), II. (věk 4-5), III. (věk 5-6)
I., II., III.
07.30 – 08.40 spontánní hra, individuální činnosti s dětmi, úklid hraček
08.40 začátek programu
08.40 – 09.00 ranní setkání, modlitba, cvičení
09.00 – 09.30 první dopolední blok (za příznivého počasí program venku)
09.30 – 10.00 svačina
10.00 – 10.30 druhý dopolední blok (za příznivého počasí program venku)
10.30 – 11.30 pobyt venku
11.30 – 12.00 příprava na oběd, hygiena
12.00 – 12.30 oběd
12.30 – 12.45 odchody dětí po obědě
12.45 – 14.30 odpočinek 12.45 – 13.30 odpočinek
14.30 – 15.00 svačina 13.30 –14.30 první odpolední blok
14.30 – 15.00 svačina
15.00 – 17.00 Pobyt venku. Odpolední činnosti (spontánní a námětové hry, pobyt na zahradě)
(17.00 – 19.00 nabídkové činnosti pro rodiče)
V denním režimu se naplňují cíle našeho kurikula prostřednictvím obsahově i tematicky zajímavých činností v souladu s cíli RVP PV. Spontánní hry se střídají s řízenou činností, ale i s odpočinkovými prvky (poslech hudby, vyprávěného nebo čteného příběhu).
Činnosti, které lze provádět venku, přenášíme na zahradu.
Pod zkušeným pedagogickým vedením probíhá výuka cizích jazyků, kterou vedou rodilí mluvčí.
V případě potřeby je možné pro děti zajistit logopedickou péči.
Děti mají možnost pohybovat se v přírodním prostředí. Kromě denního pobytu venku, vycházek, výletů mohou využít i pobyt v objektu mimo Prahu.
Učitelé, zaměstnanci a rodiče tvoří jeden celek, kterému leží na srdci dobrá výchova dětí jako
společný cíl. Všichni mají možnost se účastnit aktivit, které v zájmu plnění cílů augustiniánské pedagogiky nabízí augustiniánská komunita. Jedná se o odborné vzdělávání, semináře, společné výlety, poutě a nabídku duchovních aktivit.
VZDĚLÁVACÍ OBSAH
4 mušle směřující
– k sobě Já
– k druhému Ty
– ke světu Svět
– k Bohu Bůh
Augustiniánská pedagogika pojímá vzdělání jako cestu ke hledání. Život každého člověka od narození je hledáním: štěstí, radosti, spokojenosti, lásky i pravdy. V tomto hledání hraje důležitou roli společenství. Děti a učitelé se učí společně hledat a sdílet to, co objevili.
Na cestě se setkáváme s následujícími hodnotami: niterností, svobodou, moudrostí, pravdou, láskou, přátelstvím, společenstvím, zvědavostí, dobrem, transcendencí, službou, dostupností.
Školní vzdělávací program MŠA je sestaven do čtyř výchovně vzdělávacích celků, čtyř mušlí. Tyto mušle znamenají hledání cesty, jež jsou v ročním plánu školy integrovanými tematickými bloky.
Mušle jsou v ŠVP PV rozpracovány do jednotlivých obecných témat a podtémat, umožňujících tvůrčí rozpracování samotnými učiteli v třídním vzdělávacím programu (TVP).
Cíle, očekávané kompetence a činnosti škola vybírala v souladu s výchovně vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Programem se prolíná 6 vzdělávacích oblastí (biologická, psychologická, interpersonální, sociokulturní, environmentální, duchovní).
1. mušle: „JÁ“
Obsah: První mušle vede dítě k tomu, aby si uvědomilo dar svého života, vážilo si jej, poznalo svou jedinečnost, vážilo si jí a přijímalo sama sebe takové, jaké je. Výchovou a vzděláváním bude dítě rozvíjet samostatnou sebevědomou osobu, zodpovědnou za svá rozhodnutí a činy, která si současně váží druhého.
Cíle:
– poznávání vlastní identity a uvědomování si vlastního těla
– poznávání Boha jako svého Stvořitele
– osvojení si dovednosti potřebné k ochraně života, zdraví, bezpečí, pohody a pro zdraví prospěšný styl života
– rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
– rozvoj a kultivace smyslového vnímání, včetně paměti
– uvědomování si citů, emocí, podpora sebevědomí, sebedůvěry, citové samostatnosti
– rozvoj tvořivého vyjadřování skrze výtvarné umění, hudbu, dramatizaci
– ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích k druhým dětem i dospělým
– vytváření základů estetického vnímání
– vytváření vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije
– rozvoj schopnosti vážit si svého života a života ve všech jeho formách
– vytváření povědomí o místě v rodině (i širší), v zatím známém světě
Očekávané kompetence:
– zvládá základní pohybové dovednosti, dokáže sladit pohyb s rytmem a hudbou, vědomě napodobit jednoduchý pohyb a zvládá prostorovou orientaci
– ovládá dechové svalstvo, dokáže sladit pohyb se zpěvem
– vnímá všemi smysly, zvládá koordinaci ruky a oka
– zvládá sebeobsluhu a nebojí se požádat o pomoc v případě, kdy na danou věc nestačí
– pojmenuje části těla, má povědomí o svém narození a vývoji, rozlišuje, co prospívá jeho zdraví a co mu škodí, má povědomí o ochraně svého fyzického i duševního zdraví, ví, kam se v případě potřeby obrátit o pomoc
– správně vyslovuje a ovládá dech i intonaci řeči
– samostatně a smysluplně vyjádří své myšlenky a nápady
– porozumí slyšenému slovu a zachytí hlavní myšlenku výtvarně, dramatizací apod.
– záměrně se soustředí na činnost, udrží pozornost a činnost dle svého tempa dokončí
– uvědomuje si svoji samostatnost, zaujímá vlastní názory a postoje a umí je vyjádřit, umí vyjádřit souhlas i nesouhlas – dokáže říci „ne“ zvláště v ohrožujících situacích (neznámí lidé, násilí)
– rozhoduje o svých činnostech a učí se nést za svá rozhodnutí odpovědnost
– zvládá své emoce a chování (radost, smutek, zklamání, zklidnění, vztek)
– uvědomuje si svá práva ve vztahu k druhému, učí se druhého respektovat, včetně jeho individuálních potřeb
– ví, jak se bránit projevům násilí
– adaptuje se na nové prostředí
– umí si všímat potřeb druhých a nabídnout pomoc
– ví, jak se má správně chovat k dospělým
– umí dodržovat dohodnutá pravidla
– osvojí si elementární poznatky o sobě, o Bohu, rodině, zrození nového života a jeho vývoji
Činnosti:
– pohybové hry a činnosti (zdravotní cvičení, dechová cvičení, odpočinek, turistika), manipulační hry pro rozvoj jemné motoriky (třídění, přebírání, navlékání, práce s papírem, přírodninami, drobným materiálem apod.)
– hudební, výtvarná a dramatická výchova, ranní a další setkávání (slavení, hodnocení, sdílení)
– poslech vyprávění, četby, možnost vyjádření vlastních reakcí
– hry rozvíjející smysly (možnost odhalení nedoslýchavosti, slabozrakosti či vad řeči a včasné odeslání do odborné péče)
2. mušle: „TY“
Obsah: Na základě vzájemné důvěry, pocitu bezpečí, jistoty a respektu jeden k druhému vytváří druhá mušle společenství augustiniánské mateřské školy, podporuje je společnými zážitky dětí, pedagogů, rodičů i ostatních členů širšího augustiniánského společenství.
Cíle:
– rozvoj komunikačních verbálních i neverbálních dovedností a kultivovaného projevu ve společenství
– rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí
– rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
– posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému (k rodině, v MŠ, ve skupině, na veřejnosti) a postojů (tolerance, respekt a přizpůsobivost)
– vytvoření povědomí o základních morálních a etických hodnotách a jejich rozlišování (dobro, zlo, pravda, lež apod.)
– rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přizpůsobit se a spolupracovat
– osvojení si dovednosti k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí a spoluvytváření zdravého, bezpečného a podnětného prostředí (příprava oslav, výzdoba tříd, výroba dárků, pomoc apod.)
– vytváření vztahu k Bohu jako blízké osobě
Očekávané kompetence:
– chová se tak, aby neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou i druhých a pomohlo druhému, který sám na situaci nestačí
– rozlišuje aktivity, které mohou zdraví druhých i stav životního prostředí podporovat nebo ničit
– domluví se slovy i gesty, umí vést rozhovor, poslouchat, sledovat řečníka i obsah řeči, ptát se, nehovořit, je-li to třeba
– dovede okamžitě řešit problémy, úkoly a situace, těšit se z radosti druhých a vcítit se do situace druhých
– umí navazovat kontakty s dospělými, ale chovat se obezřetně při setkání s neznámým člověkem
– dbá, aby se umělo oprostit od nepříjemných projevů sobectví vůči druhým
– uplatňuje základní společenské návyky ve styku s dospělými i dětmi (pozdravit, rozloučit se, poděkovat, poprosit, uposlechnout pokynu)
– dodržuje stanovená pravidla vzájemného soužití (ve škole se vytvářejí ve spolupráci s dětmi) i pravidla her
– vnímá Boha jako toho, kdo chce jeho dobro
Činnosti:
– jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti pro druhé i pro sebe (oblékání, osobní hygiena, prostírání stolů, úklid hraček apod.)
– společné diskuse, rozhovory (individuální i skupinové)
– recitace básniček, společný zpěv písniček, dramatizace pohádek nebo příběhů s tematikou dětem blízkou (z prostředí dětského světa, přírody i současného technického světa)
– práce s knížkou (naslouchání četbě, prohlížení, obkreslování z knížek, ilustrování, spontánní kresba)
– námětové hry (na rodinu, na lékaře, na školu, na dopravu apod.)
– situační hry (bezpečnost na silnici, při pobytu v lese, u vody apod.)
– společné oslavy narozenin, svátků, církevních oslav, dodržování lidových tradic
– společná pracovní činnost na zahradě
– kulturní akce pro rodinu, výstavy a veřejné přehlídky činností
– návštěvy potřebných – domov pro seniory apod.
3. mušle: „SVĚT“
Obsah: Třetí mušle umožňuje seznamovat se s rozmanitostí a krásami světa, zejména krásami stvořené přírody, kultury a umění, a uvědomovat si, že na světě nejsem jen JÁ a TY, ale také jiná stvoření, která na Zemi chtějí žít v bezpečí.
Cíle:
– rozvoj fyzické a psychické zdatnosti (účast na výpravách, exkurzích, škola v přírodě)
– objevování světa všemi smysly
– osvojení dovedností předcházejících čtení, psaní a počítání
– posilování přirozených poznávacích procesů (zvídavost, zájem, radost z hledání a objevování)
– vytváření pozitivního vztahu k učení a základů pro práci s informacemi
– rozvoj citového vztahu k okolnímu světu
– podpora sounáležitosti se světem
– podpora sounáležitosti s dětmi jiných národností, jazyků a vyznání
– vytvoření zdravého základu estetického vztahu ke světu, ke kultuře a k umění
– osvojení si jednoduchých poznatků o světě (přírodě, kultuře, technice)
– pochopení změn okolo nás (změny v přírodě – střídání ročních období, plynutí času, změny způsobené lidskou činností v dobrém i škodícím)
– ochrana kulturního dědictví společnosti
– ochrana prostředí pro život
– rozvoj pocitu sounáležitosti s živou i neživou přírodou, lidmi, svojí zemí
– vedení k rozlišování pravdivosti a nepravdivosti mediálních zpráv, reklam
– rozvoj poznávání místa Boha ve světě
Očekávané kompetence:
– zvládá pohyb v obtížnějším terénu, překonává přirozené překážky, dokáže se orientovat v prostoru
– seznamuje se se zásadami bezpečnosti silničního provozu
– vnímá svět všemi smysly
– rozlišuje prostřednictvím sluchu (např. pozná, odkud zvuk přichází, rozpozná začáteční i koncové písmeno slova)
– rozlišuje a zná některá písmena a číslice, pozná své napsané jméno
– projevuje zájem o knihy jako zdroj informací, dobrodružství a všemožného poznávání
– pojmenuje většinu toho, čím je obklopeno
– chápe základní číselné, matematické a prostorové pojmy, včetně základní orientace v čase (zná číselnou řadu v rozsahu první desítky, pojmy typu více, méně, první, poslední, vpravo, vlevo, za, těsně za, uprostřed, nad, ráno, v poledne, večer, včera, dnes, zítra apod.)
– vnímá potřeby druhého i světa
– dokáže zachytit skutečnosti okolního světa prostřednictvím různých technik (výtvarné, dramatické, hudební apod.)
– vnímá umělecké, kulturní podněty (návštěva divadel, koncertu, výstavy)
– orientuje se bezpečně v okolním prostředí, a ví, co dělat v případě, že se ztratí (ví, že má zachovat klid, zná své jméno, příjmení, název mateřské školy, adresu bydliště)
– má zažité elementární poznatky o světě (z oblasti přírody, kultury i techniky)
– vnímá, že svět má svůj řád a zákonitosti vycházející od Boha a respektuje je (přispívá v rámci svého věku ke zdravému přístupu k životu kolem sebe)
– uvědomuje si nebezpečí některých věcí a situací (manipulace s nebezpečnými předměty, přírodní živly)
– navazuje kontakty s dospělými, ale chová se obezřetně při setkání s neznámým člověkem
– uplatňuje základní společenské návyky ve styku s dospělými i dětmi (pozdravit, rozloučit se, poděkovat, poprosit, uposlechnout pokynu)
– dodržuje stanovená pravidla vzájemného soužití (vytváříme je spolu s dětmi) i pravidla her
– ví o tom, že kromě těla je nutné kultivovat svoji duši
– ví o sounáležitosti s těmi, kteří věří Bohu
Činnosti:
– společné výpravy do přírody, za kulturními památkami, návštěvy muzeí, knihoven, galerií, exkurze, divadelních představení, ekologicky motivované hry
– návštěvy dopravního hřiště
– účast na přírodovědných výchovných programech, zkoumání věcí okolo sebe (počasí, ročních období, přírodnin, živočichů, rostlin, technických věcí apod.)
– nácvik jednoduchých her, pásem, představení
– hry rozvíjející empatii a sounáležitost s druhým, přírodou i se světem, povzbuzování k zájmu o vše okolo nás, ochrana přírody (úklid lesa, třídění odpadového materiálu), drobné práce spojené s činností na zahradě apod.
4. mušle: „Bůh“
Obsah: Čtvrtá mušle nabízí přiblížení existence Boha a jeho vztahu k lidem na základě poznávání dokonalosti stvoření; vztah Bůh a člověk i člověk a Bůh bude objevovat v biblických příbězích, umožní chápat svoji jedinečnost, nekonečnost dobra Boha vůči všem lidem, příklad dospělých v jejich vztahu k Bohu, seznámí dítě prakticky s některými úkony souvisejícími s liturgickým rokem, nechá jej poznávat dobro a užitek rozhovoru s Bohem.
Cíle:
– vytváření vztahu k Bohu jako blízké osobě
– rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citový vztah k Bohu
– základy komunikace s Bohem
– vytvoření povědomí o základních morálních a etických hodnotách a jejich rozlišování (dobro, zlo, pravda, lež apod.), objasní jejich původ a závaznost nejen pro děti, ale i dospělé
– rozvoj schopnosti žít ve společenství lidí a uvědomovat si nutnost spolupráce s nimi
Očekávané kompetence dítěte:
– vnímá Boha jako toho, kdo chce jeho dobro
– vnímá život svůj a rodiny jako dar, o který je třeba pečovat a podílet se na jeho rozvoji
– dovede zařadit základní svátky do běhu liturgického roku (advent, Vánoce, půst, Velikonoce, osobnost sv. Augustina, květen jako mariánský měsíc, dušičky apod.)
– ví, co za knihu je Bible
– ví, jakým způsobem se může k Bohu obracet
– orientuje se v liturgickém prostoru a zná základní způsob chování v něm
– umí rozlišit pohádku a biblickou zvěst
– ví, co je charita, a dovede se rozhodnout pro pomoc druhému
– chápe přiměřeně svému věku, které jednání odporuje Božím záměrům
– umí si odepřít potěšení ve prospěch druhého
Činnosti:
– poslechy a jednoduché interpretace základních biblických příběhů slovně nebo výtvarně
– poslech příběhů, které aktuálně mapují život dětí a vztahují se k správným postojům v rámci Božího řádu a následné povídání si o nich
– návštěva liturgického prostoru, účast na liturgii
– návštěva kláštera zřizovatele a poznání jeho členů
– poslech církevní hudby
– účast na některé z poutí
– zhotovování dárků pro potěšení nemocných, potřebných
– návštěva starých lidí ve farnosti v obvodu místa školy
– nácvik recitací a zpěvu k různým obdobím liturgického roku, oslavám školy, návštěvám nemocných a potřebných
– chvály, prosby, děkování – slovy, kresbou, zpěvem
PŘÍLOHA
Rozpracování konkrétních vědomostí, schopností a dovedností dětí dle věkových skupin
Škola klade důraz na aktivní spolupráci rodičů a pedagogů při rozvoji a stimulaci dítěte. Předpokládá, že se na výchově budou podílet všechny zúčastněné strany a společně se budou zajímat o vývoj dítěte, o vytvoření co možná nejlepších podmínek, ve kterých vyrůstá a rozvíjí se podle svých možností, a o zajištění individuálního přístupu.
Následující rozpracování konkrétních vědomostí, schopností a dovedností dětí podle věku se má stát výchozím bodem a vodítkem spolupráce pedagogů a rodičů.
Kromě konkrétních specifik vzdělávacího obsahu MŠA, při rozpracování toho, co by dítě v kterém věku mělo umět a co, kdy a jak u dítěte rozvíjet, čerpáme a odkazujeme na odbornou publikaci – Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno 2007. Tato kniha poskytuje určitý systém a poukazuje na dílčí oblasti vývoje dítěte, na jejich vzájemnou propojenost a podmíněnost.
MŠA má děti zapsány do třech tříd podle věku. Ve třídách jsou rozvíjeny vědomosti, schopnosti a dovednosti odpovídající konkrétním vývojovým potřebám dítěte s ohledem na jeho věk a individualitu.
Opěrným bodem je pro nás sledování a rozvoj oblastí, které jsou konkrétně pro každou věkovou skupinu rozpracovány v příloze:
Kromě těchto oblastí se v MŠA rozvíjejí a klade se důraz na další konkrétní schopnosti, dovednosti a vědomosti, na které se navazuje výuka Základní školy sv. Augustina.
Idea MŠ a ZŠ sv. Augustina je od svého počátku chápana jako navazující komplex vzdělávání od mateřské školy, přes 1. – 9. ročník základní školy až ke čtyřletému gymnáziu. Vzhledem k tomu i náplň výchovně-vzdělávacích programů jednotlivých stupňů má svou logickou návaznost.
Konkrétní schopnosti, dovednosti a vědomosti, které jsou vyučovány v MŠA (kromě výše zmíněný dle c. d.):
III. třída věk 5 – 6 let
Položky pro věk 5 – 6 let je možno využít jako vodítko, jak připravit dítě do Základní školy sv. Augustina a pro posouzení při zápisu do školy.
HODNOCENÍ – EVALUACE
Hodnocení je důležitou částí pedagogické práce. Zpětná vazba umožňuje identifikovat chyby a tím zkvalitnit výchovně–vzdělávací proces. Důležitým prvkem je i sebehodnocení. V naší škole bychom se rádi zaměřili na tyto ukazatele: hodnocení ŠVP, hodnocení TVP, hodnocení jednotlivých dětí, hodnocení pedagogů druhými i sebehodnocení vlastní práce.
Škola naslouchá rodičům a všem zaměstnancům, klade důraz na vzájemnou komunikaci v zájmu rozvíjení specifických cílů augustiniánské školy.
Hodnocení ŠVP
Vyhodnocení a naplňování cílů ŠVP se provádí 2x ročně (vždy v pololetí), a to všemi pedagogy na pedagogických poradách, jinak průběžně dle potřeby.
Hodnocení ŠVP rodiči bude prováděno při individuálních rozhovorech a pravidelných společných setkáních rodičů a pracovníků školy.
Zaměřujeme se na následující oblasti
– pedagogický styl a klima školy
– soulad TVP, ŠVP a RVP
– práce pedagogů
– výsledky vzdělávání a výchovy, individuální rozvoj jednotlivých dětí
– spolupráce s rodiči
– spolupráce s augustiniány
– spolupráce s obcí a jinými organizacemi
– vzdělávací nabídka, plánované aktivity
– naplňování individuálních vzdělávacích potřeb dětí
Tato vyhodnocení slouží k flexibilním změnám a úpravě TVP během školního roku a do dalších let k úpravě ŠVP.
Ředitel vyhodnocuje průběžně naplňování ŠVP prostřednictvím
– odborných a osobních rozhovorů se zaměstnanci
– pravidelných hospitací
– sledováním klimatu ve třídách
– projevů a výtvorů dětí
– záznamů o dětech
– kontrol dokumentace
Hodnocení TVP
Hodnocení třídního vzdělávacího programu provádí pedagogové spolu s ředitelem na pravidelných pedagogických poradách. Zprávu podává pedagog v rámci třídy, zohledňuje v ní celou skupinu i jednotlivé děti.
Hodnotí zde naplňování jednotlivých tematických celků, posuzuje jejich náročnost a osvojení si prvků tématu.
K hodnocení TVP se zapojují individuálními rozhovory i rodiče, kteří mohou obohatit TVP svými nápady a konkrétní pomocí.
Zaměřujeme se na následující oblasti
– klima ve třídě
– vzájemné chování a vztahy mezi dětmi
– náročnost a osvojení si poznatků z probraných témat
– vlastní hodnocení dětí k danému tématu
– spolupráce s rodinou
Hodnocení jednotlivých dětí
Toto hodnocení slouží ke sledování toho, jaké dělá konkrétní dítě ve svém rozvoji pokroky vzhledem ke svým možnostem. K tomu slouží vedení hodnotícího listu každého dítěte, které je součástí jeho portfolia (do portfolia se ukládají převážně jeho pracovní listy, zejména spontánní kresby). Hodnocení dětí se provádí 2 – 3 x za rok (dle individuální potřeby dítěte).
V případě shledání podstatnějšího nedostatku škola rodičům doporučí návštěvu odborníka.
Zaměřujeme se na následující oblasti
– vztah k ostatním dětem a dospělým osobám
– duševní rozvoj dítěte
– vnímání duchovních hodnot
– rozvoj řeči a vyjadřovacích schopností
– sledování slovníku dětí
– sebeobsluha dítěte
– postoje k přijímání nových věcí, informací a prožitkovému učení
– grafomotorika, matematické představy, pohybová koordinace, herní aktivity
Hodnocení a sebehodnocení pedagogů
Hodnocení pedagogů v rámci školy provádí ředitel spolu s vedením řádu augustiniánů – jak průběžně, tak v závěrečném hodnocení, a to vždy za konkrétním hodnotícím cílem.
K zlepšení práce pedagogů napomáhají vzájemné hospitace, které jsou zdrojem jiných metod, námětů, inspirací.
Zaměřujeme se na následující oblasti
– systém přípravy na výchovně–vzdělávací činnosti
– přístup k dětem, rodičům i ostatním zaměstnancům
– rozvoj pedagogických schopností
– motivace a radost z práce
– sebehodnocení
– průběžné sebevzdělávání
– duchovní zralost
Přílohy:
ocek_vystupy_augustinek+patricius
V Praze dne 1. 9. 2017
Mgr. P. Juan Provecho, OSA
ředitel
Projekt s názvem Šablony II OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_071/0001693 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt rozvíjí proinkluzivní prostředí v (MŠ/ZŠ) prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků.
Projekt s názvem Šablony OP PPR pro MŠ a ZŠ sv. Augustina, reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/17_045/0001274 je financován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Projekt byl realizován v období od 1. 9. 2018 do 31. 7. 2020 a byl zaměřen na rozvoj proinkluzivního prostředí v MŠ/ZŠ prostřednictvím podpory dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem a aktivit zaměřených na spolupráci s rodiči dětí/žáků. V rámci projektu byly realizovány následující aktivity: dvojjazyčný asistent, projektová výuka, stáže pedagogických pracovníků, odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí ve školách, komunitně osvětová setkání.
© 2020 MŠ, ZŠ a Gymnázium sv. Augustina