Stáž ve Španělsku: Colegio San Agustin. Alicante. Španělsko

Důležité informaceKomentáře nejsou povolené u textu s názvem Stáž ve Španělsku: Colegio San Agustin. Alicante. Španělsko

Colegio San Agustin. Alicante. Španělsko

únor 2020

V období od 17. 2. 2020 do 20. 2. 2020 proběhla 4 denní zahraniční stáž ve Španělsku ve městě Alicante na Colegio San Augustin, které se zúčastnilo 8 pedagogických pracovníků školy MŠ a ZŠ sv. Augustina (3 za MŠ a 5 za ZŠ). Pedagogičtí pracovníci absolvovali odlišný program na MŠ a ZŠ. Stáž pro ně byla velmi přínosná a přinesla nové zkušenosti s výukou dětí s OMJ na MŠ i ZŠ.

Během stáže se zúčastnění pedagogové zaměřili na získání co nejvíce informací od španělských učitelů v MŠ/ZŠ, kteří s dětmi s OMJ pracují, dále pozorovali, jaké metody ve výuce i mimo ni používají, sledovali, jak jsou děti s OMJ do kolektivu začleňovány a vyhodnocovali, zda je španělský systém vhodný i pro české prostředí.

Přitom u nich došlo k získání nových, resp. zvýšení stávajících profesních kompetencí (např. se jedná o kompetence sociální/prosociální, komunikativní, didaktické, pedagogické aj.). Tyto kompetence jsou uplatňovány jak při stávající pedagogické činnosti, tak v rámci celé školy. Uvědomění si, že je učení se cizího jazyka velice důležité, dobré k odbourávání jazykových bariér. S postupujícím věkem žáků je dobré zapojit cizí jazyk i do běžných činností. Zapojovat do výuky různé demonstrativní pomůcky (piktogramy a obrázky) a metody k podpoře dětí s OMJ.

Reflexe stáže: Model augustiniánské pedagogiky s důrazem na žáky s OMJ je funkční a podobný v obou evropských zemích. Práce s žáky s OMJ je silně závislá na spolupráci žáků, rodičů, pedagogů a dalších pracovníků školy, klíčová je integrace takových studentů také do mimovýukových aktivit. Omezení zprostředkujícího jazyka je rovněž prioritou. Individuální práce s žákem, jeho podpora ze strany učitele, zavádění časových úlev a zjednodušených instrukcí je nutností a lze ho dosáhnout, i když se jedná o náročné prostředí třídy s vysokým počtem žáků. Nezanedbatelným faktorem je i aktivní zapojení žáků s OMJ do mezitřídních projektů a jejich aktivní účast na duchovním programu školy. Za zmínku stojí také velmi přátelský a příjemný přístup dospělých k dětem i naopak.

Dne 2. 3. 2020 proběhla prezentace stáže od zúčastněných pedagogů pro ostatní kolegy ve škole. Pro prezentaci byly použity Zprávy z aktivity jednotlivých pedagogů (viz přílohy pod jmény) a fotografie.

Kateřina Jílková

Magdaléna Pirunčíková

Irena Loughlin

Věra Běhalová

Angelika Trejbalová

Iva Janečková

Janka Bašárová

Anna Procházková

Závěr: Cíl stáže byl naplněn, srovnání systému českého a španělského bylo obohacující, některé podněty jsou aplikovatelné v českém prostředí školy.

Zahraniční stáž byla podpořena z EU prostřednictvím Operačního programu Praha – pól růstu ČR.

 

 

© 2020 MŠ, ZŠ a Gymnázium sv. Augustina